29 november, 2017

Expresservice

Vad tråkigt att din mobil/surfplatta har gått sönder!

Vad bra att du hittat hit! Här har vi samlat lite vanliga frågor för att hjälpa dig vidare.

Behöver du vår hjälp och är på väg att lämna in din mobil/surfplatta till oss? Läs igenom den här korta informationen:
Innan vi startar ett reparationsärende behöver du ta bort eventuellt kodlås som du har på mobilen. Har du en Apple-produkt behöver du dessutom avaktivera Hitta min iPhone/iPad. Både kodlås och Hitta min iPhonemåste vara borttaget när du lämnar in din mobil till oss.

Hur stänger jag av ”Hitta min iPhone?”

  1. Gå in under Inställningar och välj iCloud.
  2. Bocka av Hitta min iPhone, bekräfta med ditt Apple-ID. (Har du inte tillgång till din mobil kan du även stänga av funktionen på icloud.com.)

Hur tar jag bort mobilens/surfplattans kodlås? Det beror på vilken typ av mobil du har.

  • Apple: Inställningar → Touch ID och lösenkod
  • Samsung: Inställningar → Låsskärm och säkerhet → Skärmlåstyp
  • Sony: Inställningar → Säkerhet → Skärmlås
  • Nokia: Alla inställningar → Låsskärm

Vad kostar det att reparera? Det beror helt på vad felet är. Om felet inte täcks av garanti får du ett kostnadsförslag av oss som du får ta ställning till. Tackar du nej betalar du bara undersökningsavgiften.
Vad täcker garantin? Garantin täcker sådant som var fel redan från början, t.ex om en knapp slutar fungera eller om mjukvaran börjar krångla.
Gäller min hemförsäkring om felet inte täcks av garantin? Det beror helt på vad din hemförsäkring täcker. Börja med att kontakta ditt försäkringsbolag innan du skickar in din mobil/surfplatta på reparation.

Gör alltid en BACKUP på din mobil/surfplatta!

- Vänta inte, Gör det NU!!
Trasig.
Mobiler går ibland sönder som följd av en olycka, men vad kan du göra då?

Om du råkar tappa din telefon i backen så att skärmen går sönder kan du inte direkt hävda fabrikationsfel och få telefonen utbytt på garantin, utan du får själv se till att den repareras. Förhoppningsvis har du en försäkring som täcker det, den vanliga hemförsäkringen med drulle tilllägg brukar räcka.

Något som vi märkte ganska fort är att en överhängande mängd av telefonerna och samtliga surfplattor kommer från Apple av dem vi reparerar. Samtidigt har Apple inställningen att ingen får utföra reparationer av deras produkter och att alla trasiga enheter ska bytas ut mot en ny. Det gör att det inte finns någon officiell reparationsverkstad för Apple som det gör för vissa andra märken. Samtidigt betyder ju en utbytesenhet att kunden förlorar all information på telefonen.

Att inte förlora informationen som finns på telefonen är en viktig del för oss alla. Det går ganska ofta att installera om mjukvaran eller nollställa enheten helt vid reparation men, då är det upp till kunden att ha en backup av alla foton och kontakter som finns i telefonen. Finns det ingen backup – kan vi bara byta hårdvaran.

Det som oftast går sönder i telefonerna är skärmen som spricker. Baksidan av glas är vanligast. Förslitningsskador så som bottenkontakter. De vanligaste kontakterna är mikro-usb som är lödda direkt på kretskortet och blir mycket ömtåligare än andra modeller.

När det handlar om reparationer är det både lättare och svårare att utföra dem jämfört med tiden innan de smarta telefonerna kom. Det som byts idag är de lösa delarna så att säga, som skärmen, kameror, mikrofoner och liknande, och den delen av reparationen har förenklats avsevärt. Skärmen på en smartphone är oftast inte bara glaset, utan touch-sensorn och själva skärmen sitter oftast integrerat i samma del. Så om du spräcker glaset måste vi byta hela skärmpaketet.

Det händer under högsäsong att vi får ett eller två ärenden per dag som helt enkelt inte går att laga. Vi tar alltid in telefonen och undersöker den, men är det en vattenskada eller att telefonen åkt på en rejäl smäll så att kretskortet skadats är det inte mycket vi kan göra åt saken. Att byta ett sådant gör att du förlorar dina data på telefonen och det kostar ungefär lika mycket som att köpa en ny telefon.

"Jag tappade min telefon, glaset är helt fast den fungerar i alla fall inte. Bara en buckla i metallen…"

Det kan bero på att bucklan ger ett tryck mot känsliga delar av telefonen och skalet måste bytas. Det är oftast ett mycket avancerat och krävande jobb, särskilt hos surfplattor eftersom skalet inte på långa vägar är lika lätt att byta som skärmen.

Har du fler frågor - maila oss eller kom in!